mandag den 14. juni 2010

Mandagsglimt


Et gavebytte sikrede mig roman-guf til sommerferien. Jeg er en hund efter historiske romaner. Med disse to er jeg sikret både kongerøgelse og masser af kærlighed. Mumms.
Dagens haveterapi blev ikke til meget mere end foto og nydning, jeg fik aldrig fingerene begravet i jorden. Var for træt til ukrudts-lugning. Måske er der samlet energi til lidt i aften, efter en god lang eftermiddagslur.
Den slukkede radiator på værkstedet er blevet pyntet med billeder jeg har hentet her.
Der er rigtig mange fine små billeder.
De dejligste køkkendufte smyger sig om min næse. Kæresten kokkerer, rigtig mandemad: culotte og grønne bønner til nuttede små kartofler.
Mon der overhovedet bliver plads til de sødtduftende jordbær.
Det er pragtfuldt at bo på kanten af bøh-landet i denne tid.
Boder og gårdsalg bugner med lækkerier, det er på denne årstid jeg egentlig slet ikke føler behov for kød. Alle de sprøde og lækre grøntsager er rigeligt til at sammensætte lækre måltider, men det er vi ikke helt enige om i familien, fakta er at jeg bor sammen med en flok kødelskere, der er totalt uforstående overfor min manglende hang til dyr.


4 kommentarer:

  1. Jeg elsker også historiske romaner. Jeg har lige læst Bruden fra Gent af Dorrit Willumsen og er nu i gang med Christine af Helle Stangerup. Og så ser jeg The Tudors på dr2...

    KH

    SvarSlet
  2. he he, sjovt, hos os er det manden som netop er hjemkomet med vegetarkogebog fra biblioteket. Han vil inspireres og gerne op på hele 2 dage om ugen uden kød.
    Vi har fundet en fantastisk opskrift på selleribøffer som smager bedre end megen kød. I aftes var det min maddag. Blomkålstærte med rejer, pasta, salat og hjemmelavet persillepesto, alle er glade:)
    Stine:)

    SvarSlet
  3. Ikke værst bare at sætte sig til bordet :-)
    Her har jeg været igang med at afprøve en del af fredagens Menú hvor jeg skal holde tøseaften. Grillede Nakkekoteletter i hvidløgsmarinade serveret med friske hvide og grønne asparges m forårsløg& dildsauce og små nye kartofler. Ikke så ringe endda.

    Tror nu heller ikke jeg ville blive populær bland mine 3 drenge hvis jeg undlod kødet ret længe her i huset :-) Og så smager det nu også meget godt ;-)

    SvarSlet
  4. At få fyldt følelser og menneskelige kvaler på de historiske facts er helt vidunderligt Mette. Kender du Bodil Steensen Leth´s bøger? Hvis ikke tror jeg du har guf til gode ;))

    Det sker så ikke her i familien Stine.
    Min mand går ALDRIG på biblioteket, han køber bøger, og lader konen om de grønne retter:)
    De spiser alle med stor fornøjelse mine grønne indslag (som tilbehør)
    Jeg eeeelsker selleribøffer.

    Uhm det lyder lækkert Kristine.
    Hvilken is skal Ihave til dessert:))

    SvarSlet