onsdag den 16. februar 2011

Mola-applikationer


Mola er en applikationsteknik, der har sin oprindelse hos Cuna-indianerne i Panama.
Der arbejdes med flere lag.
Alt er håndsyet med bittesmå sting og mikroskopiske sømrum.
 

De små takker er bukket om og syet fast en efter en.
De indianerkvinder må være noget af det mest tålmodige der kan opdrives på denne klode.


Her er anvendt forskellige typer stof og tilsidst broderet med farvestrålende bomuldstråde.


I aften har jeg forsøgt at tilegne mig noget af teknikken.
Pelse  indviede en lille flok dybt koncentrerede kvinder i hvordan man klipper, stabler, rier og syer de forskellige lag sammen.


Mit Batman-inspirerede H levner mig ikke mange chancer i en indianer-sykreds.
Jeg elsker at udforske nye teknikker og havde en forrygende aften.
Nu rumsterer der ideer om anvendelse af noget af teknikken i filt og uldgarn.

3 kommentarer:

  1. Det er en ret imponerende teknik. Personligt synes jeg dit H er en rigtig flot begyndelse :)

    SvarSlet
  2. Enig med Pernille - det er en god start :-)

    SvarSlet
  3. Det er helt fantastisk hvor bitte små detaljer indianerkvinderne kan sy, Pernille.
    Mit H var passende udfordring for en start og kan piftes lidt op med broderi

    Og ikke sværere end at jeg nåede i mål og fangede teknikken Annette.

    SvarSlet